Hvordan hjælper du dine ukrainske medarbejdere?

 

Ukrainske medarbejderne står midt i en meget alvorlig krise. 

Afhængig af situationen i deres hjemland og omkring deres familier, er medarbejderne ramt på forskelligt vis, men ens for dem er, at de befinder sig i en krise.

Alle reagerer forskelligt, afhængig af personlighed, livserfaring og den enkeltes omstændigheder i forhold til krigen, fx: 

  • Hvor usikkert er situationen for sine nærmeste
  • Føler man, at man har et ansvar
  • Føler man sig magtesløs.

De følelsesmæssige reaktioner kan bølge frem og tilbage fra dag til dag.

Alle type følelser er naturlige.

 

Hvad kan du gøre som leder?

Du kan drage omsorg for dine medarbejder ved at være opmærksom på følgende: 

  • Acceptér, hvis det ind imellem er svært at fokusere på arbejdet, og at arbejdet går lidt langsommere end normalt.
  • Vær large med brug af telefon. Medarbejderne kan have brug for at kontakte deres familier i Ukraine og følge situationen tæt.
  • Lytte når medarbejderne deler deres bekymringer. Du behøver ikke have en mening, men det at lytte og vise empati kan være nok.
  • Hav forståelse for medarbejdernes evtuelle frustrationer og andre følelser. 

 

Professionel hjælp

Dansk Arbejdsmiljø yder forskellige former for hjælp:

 

Ledersparring

Få støtte til, hvordan du bedste forholder dig til dine medarbejdere. Den første telefonisk sparring er gratis.

 

Gruppesession

Emner

  • Krisereaktioner og forskellige reaktionsmønstre 
  • forståelse af, at det er ok at reagere forskelligt.
  • Strategi for at håndtering af sine følelser

 

Individuel session

  • Personlig historie
  • Håndtering af tanker og følelser, herunder vrede og angst.

 

Sessionerne foregår på dansk eller engelsk. 

Kontakt Mona Lagoni på 92 72 02 00 eller mla@danskarbejdsmiljo.dk