Når der er intern konflikt på arbejdspladsen
– hvad gør du som leder?
Mona Lagoni, Dansk Arbejdsmiljø har over 18 års erfaring med rådgivning af virksomheder i det gode arbejdsmiljø og har succes med at få skabt dialog i det, som ellers er svært.
En konflikt mellem kolleger kan være så betændt at alt samarbejde og dialog er ophørt. Det kan være nået til et niveau, hvor modstanden på hinanden er så åbenlyst, at alle omkring parterne er involveret i konflikten, enten som observatører og værst er det, når der bliver skabt alliancer blandt kolleger.
Ingen medarbejdere eller virksomheder kan være tjent med, at medarbejdernes ressourcer bliver brugt på at håndtere interne stridigheder på arbejdspladsen. Medarbejdere og ledere, der færdes i det betændte miljø kan i værste udvikle psykisk sygdom, såsom angst og stress. Derfor bør konflikten løses så hurtigt som muligt.
Når en konflikt er kørt fast, kan det være svært, om end helt umuligt for parterne, at se at konflikten kan løses, men sådan er det faktisk sjældent, fortæller arbejdsmiljørådgiver Mona Lagoni. Ofte er løsningen lige inde for rækkevidde, men det kræver, at der tages hul på de svære samtaler, hvor alle bliver hørt, respekteret og at der samtidigt stilles krav til at parter gør det, der skal til for at løse konflikten.
Det kræver særlige kompetencer at lave effektivt konflikthåndtering, fortæller Mona Lagoni – man skal kunne gennemskue kommunikationsmønstre, forskellige personlige behov og strategier for løsning af konflikter samt de positive intentioner, der faktisk kan ligge skjult i konflikten og så er det vigtigt at være upartisk, fortsætter hun.
Mona Lagoni giver her tre altafgørende råd til håndtering af konflikter:
1. Alle har en historie
Det er langt de færreste, der ønsker at være i konflikt. Når en konflikt alligevel opretholdes, er det fordi begge parter har en historie, de hver især holder fast i. En historie, som de hver især er overbeviste om er sandheden for, hvad der er på spil. Spørger man parterne hver for sig, har de ofte en fortælling, der retfærdiggør deres egne følelser og måder at agere på. Begge parter mener selvfølgelig at have ret og at den anden part er forkert. Når en konflikt er ophedet går historien ofte på, hvordan den anden part har negative intentioner og hvordan den anden part har en skidt personlighed.
For at være en del af løsningen af konflikten, er det vigtigt, at der lyttes til begges historier, anerkende de følelser der er på spil, uden at give nogen af dem ret.
2. Undgå at blive en del af konflikten
Hvis man vil forsøge at løse konflikten, er det vigtigt, at man ikke er partisk overfor nogen af parterne, uanset hvem af parterne, man taler med og om hvem der tales om.
Spørg ind til faktuelle forhold og hold analyser af den anden part negative intentioner og dårlige personlighed ude af samtalen i hvert fald for din del af samtalen. Hvis den parterne gerne vil forklare konflikten ud fra, hvordan den anden part har negative intentioner og uhensigtsmæssig personlighed, kan det være fint at lade snakken gå i et lille stykke tid, men så skal samtalen også udvikle sig.
3. Lyt og stil krav
Konflikten er oftest opstået ved en uenighed om værdier (hvad der er vigtigt eller vigtigst), om metoder (hvordan opgaver skal udføres), interesser (hvad betyder noget for mig) eller følelser (hvilke følelser går i gang hos mig).
Det er godt for løsningen af konflikten at spørge ind til: Hvad oplever du? Hvad gør det ved dig? Hvad har du brug for i kommunikationen med den anden part?
Parterne vil ofte stritte imod, hvis du for tidligt beder dem om at ”møde” den anden part i en forståelse, men når du har afdækket behovet hos hver part, er det tid til at stille krav om at konflikten skal løses.
Her er det vigtig, at hver part investerer sig selv i at imødekomme den anden part behov for god og respektfuld kommunikation og måske er du blevet klogere på dine medarbejdere, så du kan sætte andre handlinger i værk.
Dansk Arbejdsmiljø:
Det lyder så nemt, når løsning af konflikter beskrives som ovenfor, men det kræver gode kommunikative evner. Har du brug for sparring eller hjælp til at løse en konflikt, kan du kontakte Mona Lagoni på 92720200.
ext here...