S.V.D. en unik metode til forebyggelse af stress
Det er en ledelsesmæssig udfordrende opgave at gennemskue, hvad der vælter medarbejdere i arbejdet, før det er for sent. Stress-sygemeldinger er dyre for organisationen samt for medarbejderen og dennes familie. Der er store gevinster i at forebygge inden stress opstår. De fleste stress-politikker og vejledninger til stress sætter ind, når det er for sent eller næsten for sent og medarbejderen allerede har tabt arbejdsevne.
SVD-metoden gør medarbejdere og ledelse i fællesskab ansvarlige for at forebygge stress. Der arbejdes med selvindsigt, handleplaner, ventiler til at lette pres i hverdagen, teamspirit og dialog.
De 3 søjler i SVD-metoden er:
Stressorer
Bevidstgørelse af de ting på jobbet som kan stresse medarbejderne
Ventiler
Finde "ventiler" i organisation og hos medarbejderne som kan skabe ekstra luft
Dialog
Struktureret dialog der skaber en tryg kultur hvor man kan tale konstruktivt om pres
Gennem SVD-metoden arbejder vi med:
Der er en hårfin balance mellem høj produktivitet og stress. De fleste organisationer ønsker at ramme denne balance bedst muligt. Derfor går de fleste arbejdspladser på et knivsæg og derfor ser vi så mange stress sygemeldinger i dag.
Det er ikke alt stress, som er forårsaget af arbejdet. Vi er trods alt hele mennesker, der møder ind på arbejdspladsen. Alle svinger i ressourceniveau, hvilket kan skyldes mange forskellige ting, der sker i privatlivet. Hvis arbejdspladsen vil have en stærk medarbejderstab, er det også vigtigt at kunne rumme at enkelte medarbejder falder i ressourceniveau i perioder.
Alt stressforskning peger på at medarbejderens effektivitet falder, når kroppen og hjernen begynder at reagere på et for højt pres gennem længere tid. Derfor kan det virkelig betale sig at handle hurtigt og effektivt i hverdagen på at finde ventiler til at lette presset på den enkelte medarbejder.
Et stort pres, som potentielt kan give stress, kan være svært at tale om, før det giver helbredsmæssige problemer. Det kræver både selvindsigt og mod fra medarbejderen. Lederen skal ofte se problemet, før det opstår, hvilket kan være en næsten umulig opgave. Derfor er dialog essentielt for at kunne omdirigere arbejde og forebygge stress.
SVD-metoden lægger op til bevidstgørelse af stressorer på arbejdspladsen og at gøre dialog om pres i arbejdet ubesværet. Når handlemuligheder, også kaldet ventiler, er kortlagt på forhånd får organisationen et godt grundlag for effektive handlinger og et godt fælles flow.