Tilbagevenden til arbejdet
Er en medarbejder på vej tilbage til arbejdet efter længere tids fravær, fx på grund af sygdom, kan få tiltag sikre, at medarbejderen kommer trygt i gang og med den bedst mulige udnyttelse af medarbejderens ressourcer.
Dansk Arbejdsmiljø tilbyder:
- Vurdering af indretning af arbejdspladsen
- Råd og vejledning til arbejdsstillinger og -bevægelser i forhold til fysiske udfordringer
- Afklarende samtaler med medarbejder og ledelse
- Coachingsamtaler
Ny rapport fra arbejdstilsynet giver inspiration til, hvordan man som arbejdsgiver kan hjælpe en medarbejder godt tilbage til jobbet efter en arbejdsskade.
I rapporten gives følgende 7 hovedanbefalinger til både arbejdsgiver og den sygemeldte medarbejder:
7 hovedanbefalinger
- Tag som leder ansvar for tidlig kontakt og indsats i forhold til medarbejder
- Orienter kollegagruppen tidligt og løbende, så de kan få en støttende funktion
- Vis som leder, at du tror på, at din medarbejder komme tilbage og skab tryghed om fremtiden
- Engagementet skal gå begge veje, dvs. komme fra både arbejdsgiver og sygemeldt medarbejder
- Tal ofte sammen (også om andet end skaden)
- Sørg for løbende forventningsafstemning
- Hellere tidlig opstart med få opgaver, end senere opstart med mange opgaver