Tilbagevenden til arbejdet

Er en medarbejder på vej tilbage til arbejdet efter længere tids fravær, fx på grund af sygdom, kan få tiltag sikre, at medarbejderen kommer trygt i gang og med den bedst mulige udnyttelse af medarbejderens ressourcer.

Dansk Arbejdsmiljø tilbyder:

  • Vurdering af indretning af arbejdspladsen
  • Råd og vejledning til arbejdsstillinger og -bevægelser i forhold til fysiske udfordringer
  • Afklarende samtaler med medarbejder og ledelse
  • Coachingsamtaler

Ny rapport fra arbejdstilsynet giver inspiration til, hvordan man som arbejdsgiver kan hjælpe en medarbejder godt tilbage til jobbet efter en arbejdsskade.

I rapporten gives følgende 7 hovedanbefalinger til både arbejdsgiver og den sygemeldte medarbejder:

7 hovedanbefalinger

  1. Tag som leder ansvar for tidlig kontakt og indsats i forhold til medarbejder
  2. Orienter kollegagruppen tidligt og løbende, så de kan få en støttende funktion
  3. Vis som leder, at du tror på, at din medarbejder komme tilbage og skab tryghed om fremtiden
  4. Engagementet skal gå begge veje, dvs. komme fra både arbejdsgiver og sygemeldt medarbejder
  5. Tal ofte sammen (også om andet end skaden)
  6. Sørg for løbende forventningsafstemning
  7. Hellere tidlig opstart med få opgaver, end senere opstart med mange opgaver

Læs hele rapporten her